Etusivu Ytimessä Vähemmän luentoja, enemmän yhdessä tekemistä

Vähemmän luentoja, enemmän yhdessä tekemistä

7.12.2016 0 kommenttia
FutureMath-hanke etsii digitaalisia oppimismenetelmiä helpottamaan matematiikan opetusta ja oppimista. Opettaja voi olla vahvasti läsnä, vaikka opetusta siirrettäisiin verkkoon.

 

Miten matematiikan opetus pysyy mukana digitalisoituvassa maailmassa? Mitkä ovat luennointia tehokkaampia ja innostavampia opetusmenetelmiä? Kysymyksiin etsitään vastauksia TAMKin koordinoimassa FutureMath-hankkeessa, johon osallistuu teknillisiä korkeakouluja Espanjasta, Romaniasta ja Slovakiasta.Vuosien ajan on puhuttu siitä, että insinööriopiskelijoiden matemaattisen osaamisen taso on laskenut. Insinöörin työssä vaaditaan kuitenkin yhtä paljon matemaattista osaamista kuin ennen. Opetusresurssien leikkaukset ja suuret, heterogeeniset opiskelijaryhmät tuovat opetukseen lisähaasteita.

– Hanke pyrkii teknologioiden parempaan hyödyntämiseen insinöörimatematiikassa. Tutkimme ja kehitämme motivoivia, oppijakeskeisiä menetelmiä ja materiaaleja. Pyrimme vastaamaan opetuksen haasteisiin nykypäivän teknologiamahdollisuudet mielessä pitäen, kertoo projektipäällikkö, TAMKin matematiikan lehtori Kirsi-Maria Rinneheimo.

 

  Kinnari-Korpela on korvannut luennointia käänteisen luokkahuoneen menetelmällä.

 

futuremath

Enemmän yhdessä laskemista

Hankkeessa etsitään metodeja, jotka helpottavat opettajan työtä ja takaavat opetuksen laadun. Kyse ei kuitenkaan ole vain tehostamisesta.

– Meillä on henkilökohtainen halu kehittyä. Haluamme löytää keinoja, jotka helpottavat opetustyötä ja tekevät opiskelusta mielekkäämpää, korostaa TAMKin matematiikan lehtori Hanna Kinnari-Korpela.

Kinnari-Korpela on korvannut luennointia käänteisen luokkahuoneen menetelmällä. Perinteisesti tunneilla keskitytään teoriaopetukseen, ja opiskelijat tekevät harjoituksia kotitehtävinä. Käänteisen luokkahuoneen ideassa opiskelijat perehtyvät teoriaan etukäteen. Näin tunneilla voidaan käyttää enemmän aikaa yhdessä laskemiseen.

Digitaalisuus nopeuttaa tarkistamista

Myös matemaattisten tehtävien automaattinen arviointi on todettu toimivaksi. Arvioinnissa on hyödynnetty STAC-systeemiä, jonka avulla opettaja voi luoda automaattisesti tarkistettavia matematiikantehtäviä.

Systeemi luo jokaiselle opiskelijalle tehtävän omilla parametreilla. Kaverilta kopioiminen ei onnistu, koska jokainen saa erilaisen tehtävän. Vaikka tehtävät ovat personoituja, tarkistaminen sujuu helposti automaattisesti ohjelman avulla.

EU:n rahoittamaan Erasmus+-ohjelmaan kuuluva hanke kestää syksyyn 2018 asti.

 

futuremath.etsist.upm.es

 

TEKSTI: JANICA BRANDER | KUVA: JOEL FORSMAN

 

Lue myös

Kommentoi