Etusivu Asiantuntija Todellisuuden monet tasot

Todellisuuden monet tasot

7.12.2016 0 kommenttia
Kun maailma on vasta toipumassa kännyköiden vallankumouksesta ja ihmeellisten kosketusnäyttöjen saapumisesta, ovat propellihattuiset keksijät jo tuomassa täysin uudenlaisia ihmeitä meidän kaikkien ulottuville.

 

Termit virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) sekä mukautettu todellisuus (Augmented Reality, AR) löytyvät yhä useammin yritysten strategioista sekä mainospuheista.

Muun muassa Charlie Brookerin Black Mirror -TV-sarjan luomien synkkien mielikuvien lomasta monet saattavat kuitenkin miettiä, piileekö uusissa todellisuuksissa uhka vai mahdollisuus. Ainakin toistaiseksi tarjonta on täysin mahdollisuuksien koristelema.

Virtuaalitodellisuuden uudet tuulet tuovat mukanaan lukuisia mullistuksia viihde- sekä pelikäyttöön, mutta mahdollisuudet voidaan yhtä lailla valjastaa myös opetusteknologioiden avuksi. Lääketieteen opiskelijat tuntevat ihon virtuaalisen veitsen alla käyttäessään haptisella palautteella varustettua laitetta, insinöörit sekä arkkitehdit muokkaavat kolmiulotteisia luomuksiaan kulkien niiden lomassa, ja journalistit vievät lukijan tapahtumapaikalle 360-asteisen videon avulla.

Mukautetun todellisuuden eri mahdollisuudet omaksunut TAMK voi toivottaa vaihto-opiskelijan tervetulleeksi hänen omalla kielellään, kun sovellukset tulkkaavat simultaanisesti niin puheen, kirjoituksen kuin viittomakielen eleet. Kampus tulee tutuksi, kun opasteisiin liitetyt metatagit tuovat kaiken tarpeellisen informaation käyttäjän ulottuville, ja hologrammin lailla ruudulle piirtyvät nuolet ohjaavat oikeaan tilaan.

Pelkästä haaveilusta ja konseptitason pyörittelystä ei ole kuitenkaan kyse. On arvioitu, että VR-ja AR-teollisuuden arvo kasvaa vuositasolla noin 150 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä, ja meillä Suomessa surffataan kehityksen aallonharjalla. Suuret yritykset, kuten Magic Leap, Unity ja Zalando, keskittävät parhaillaan alan osaajien rekrytoimisen juuri Suomeen.

   Teknologioiden kehittäjien lisäksi tarvetta on myös ympäristöille, joissa uusia teknologioita voidaan kokeilla ja hyödyntää niin viihdeteollisuudessa kuin koulutusmaailmassa.”

 

 

Teknologioiden kehittäjien lisäksi tarvetta on myös ympäristöille, joissa uusia teknologioita voidaan kokeilla ja hyödyntää niin viihdeteollisuudessa kuin koulutusmaailmassa. Kaikki mahdollisuudet ovat siis ilmassa, ja tulevaisuuden polkujen suunta määräytyy ensimmäisten määrätietoisten askelten mukaan.

 

Antti Vuento
Opettaja, Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen koulutus, TAMK

 

 

TEKSTI: ANTTI VUENTO | KUVA: JOEL FORSMAN

Lue myös

Kommentoi