Etusivu Ytimessä PlayRaven on suomalainen menestystarina

PlayRaven on suomalainen menestystarina

20.5.2015 0 kommenttia
Suomalainen peliteollisuus on kovassa nosteessa. Teemu Haila, 28, on ollut mukana rakentamassa menestystarinaa PlayRaven.
 

 

PlayRaven Oy sai alkunsa vuonna 2012, kun Haila istuutui alas yhdessä ystävänsä Lasse Seppäsen kanssa jutellakseen pelimarkkinoiden uusista tuulista.

– Näimme, että massiivisten tiimien ja budjettien sijaan kannattaa satsata pieniin ja ketteriin tiimeihin, jotka voivat kokeilla uusia ideoita halvalla ja nopeasti.

Spymaster ”räjäytti pankin”

Pelejä lähti ideoimaan viisi perustajajäsentä, joista Seppänen on toimitusjohtaja ja Haila varatoimitusjohtaja. Kaksi ensimmäistä peliprototyyppiä eivät lähteneet lentoon, mutta kolmannella PlayRaven osui suoraan kultasuoneen.

– Spymaster on toiseen maailmansotaan sijoittuva vakoojastrategiapeli. Pelin ydin on oman vakoojaverkoston managerointi miehitetyssä Euroopassa vihollislinjojen takana,

missä Gestapo on aina vain parin askeleen päässä, ja agenttien elämä riippuu oikeista päätöksistä.

PlayRaven sai valtion rahoitustukea 400 000 euroa, mikä mahdollisti lähes valmiin peliversion, jota oli helppo lähteä esittelemään kansainvälisille sijoittajille. Ensimmäinen rahoituskierros tuotti noin 1,7 miljoonaa euroa, mikä avasi PlayRavenille mahdollisuuden laajentaa yrityksen kokoa toiseen pelitiimiin. Spymaster räjäytti pankin välittömästi: peli nousi TOP10-strategiapeliksi 99 maassa heti julkaisuviikollaan.

– Onnistuneen julkaisun innoittamana saimme kasaan toisen rahoituskierroksen, joka tuotti noin 3,3 miljoonaa euroa. Sillä taataan firman itsenäinen toiminta useaksi vuodeksi eteenpäin, kun jatkamme tulevaisuuden hittipelien etsimistä.

Perustajatiimi vasemmalta: Tiago Amorim Rocha, Teemu Haila, Jarkko Kainulainen, Lasse Seppänen ja Kalle Marjola.

Perustajatiimi vasemmalta: Tiago Amorim Rocha, Teemu Haila, Jarkko Kainulainen, Lasse Seppänen ja Kalle Marjola.

 

TAMKista tärkeä ponnahduslauta uralle

Teemu Haila valmistui TAMKista vuonna 2010 vuorovaikutteisen suunnittelun medianomiksi. Haila oli jo opiskeluaikanaan aktiivisesti tekemisissä pelien kanssa: hän perusti muun muassa pelinkehityskerho Scoren sekä oli, ja on edelleen, mukana IGDA Finlandin toiminnassa. TAMKin vaikutuksen uralleen Haila näkee merkittävänä.

– TAMK on mahtava paikka saada tilaa ja tukea opetella asioita, jotka itse koki tärkeiksi. Sieltä löysi ammatillisesti oman tasoista seuraa, jolta hakea tukea. Olen myös kiitollinen niistä asioista, jotka silloin tuntuivat etäisiltä, mutta osoittautuivat yleissivistäväksi pohjaksi jatko-opinnoissa.

Jatko-opinnot veivät tuoreen medianomin Skotlantiin Abertay-Dundeen yliopistoon, josta hän valmistui tittelillä Master of Professional Practice in Game Development. Valmistuttuaan Haila siirtyi Saksaan Wooga Gamesin ensimmäisen mobiilipelin, Diamond Dashin, tuotantopäälliköksi.

– Peli menestyi yli odotusten ja päädyin nopeasti vetämään uusia mobiilitiimejä sekä kehittämään omalta osaltani studion sisäistä kulttuurivaihdosta selainpeleistä mobiiliin.

Tulevaisuus näyttää valoisalta

Vaikka Hailan virallinen titteli PlayRavenilla on varatoimitusjohtaja, tekee hän käytännössä töitä pelikehittäjänä.

– Alussa vedin Spymasterin tiimiä ja autoin bisnesasioissa, mutta nykyään käytän enemmän aikaani pelitiimien sparraamiseen analytiikassa, bisnesmalleissa ja IT-asioissa. Jokainen päivä on erilainen ja saan olla tekemässä jotain aidosti uutta, alan kovimpien ammattilaisten kanssa.

Miehen tulevaisuus näyttää hyvältä, vaikkakin kiireiseltä; haastatteluun Haila vastailee San Franciscon lentokentältä. Työkiireiden ohella aikaa jää silti myös muille tärkeille asioille:

– Parisuhde, liikunta ja valokuvaus – tuossa järjestyksessä.

 

  Jokainen päivä on erilainen ja saan olla tekemässä jotain aidosti uutta, alan kovimpien ammattilaisten kanssa.”

 

Haila näkee lähitulevaisuutensa linkittyvän vahvasti PlayRaveniin ja toivoo pysyvänsä kasvavan yrityksen keulilla, kehittämässä uusia hittipelejä. Hän kannustaa pelialasta kiinnostuneita seuraamaan unelmiaan.

Tärkeimpänä hän näkee uskalluksen tehdä itselleen tärkeitä asioita.

– Uusia asioita tehdessä pitää oikeasti uskoa siihen omaan juttuun, jotta saa unta öisin. Ala kaipaa lisää kovia osaajia, ja nyt on helppo saada osaamistaan vastaavia töitä pelien parista. ”Never stop shipping” eli älä missään vaiheessa lopeta kesken!

 

TEKSTI: ESSI KANNELKOSKI | KUVAT: PLAYRAVEN

Lue myös

Kommentoi