Etusivu Kolumni Pedagogin digitystä

Pedagogin digitystä

7.12.2016 0 kommenttia
Digitaalinen teknologia haastaa ja koettelee. Se on läsnä koko ajan, kaikessa ja kaikkialla. Digitaalinen yhteiskunta pakottaa meitä jokaista arvioimaan asenteitamme, osaamistamme sekä edellytyksiämme toimia yhteiskunnassa. Digitaalinen osaaminen ei ole ainoastaan tietohallinnon yksityisosaamista. Se on uuden ajan kansalaistaito.

 

Monessa oppilaitoksessa digiloikka ei ole laitteiden puutteellisuuden vuoksi ehtinyt edes ponnistusvaiheeseen, kun toisaalla loikataan jo korkealle. Mitä enemmän digitaalisuus saa tilaa opetuksessa, sen tärkeämpää on, että teknisen osaamisen lisäksi opettajat kehittävät pedagogista osaamistaan. Pedagogiikkaan liittyy myös taito kohdata ja ohjata. Nyt pitää siirtyä teknisestä osaamisesta kohti seuraavaa askelta – pedagogiseen kehittämiseen digitaalisessa maailmassa.

Vastoin yleistä käsitystä nuorten digitaidot ovat kovin heterogeeniset. Haluamme nähdä nuoret taitureina, mutta samaan aikaan osa nuorista ja aikuisista jää yhteiskunnan palveluiden ulkopuolelle. Heiltä puuttuu uuden ajan kansalaistaito, jokaisen kansalaisen perustaito!

Samalla kun digitaalisuus synnyttää kokonaan uusia sosiaalisia innovaatioita ja käytäntöjä, se lisää eriarvoisuutta. Osa meistä ei pääse edes ponnistamaan, toiset kompastuvat loikassa. Tämä koskee myös meitä opettajia.

Minna Seppälä

Lehtori, ammattipedagoginen TKI, TAMK
Digiosalliseksi-hankkeen projektipäällikkö

 

KUVA: JOEL FORSMAN

  Digitaalinen osaaminen ei ole ainoastaan tietohallinnon yksityisosaamista. Se on uuden ajan kansalaistaito.

 

 

 

 

Lue myös

Kommentoi