Etusivu Ytimessä Myynnin opiskelija Kari Kinnunen: ”Myyjää voisi verrata lääkäriin, joka määrää oikean lääkkeen”

Myynnin opiskelija Kari Kinnunen: ”Myyjää voisi verrata lääkäriin, joka määrää oikean lääkkeen”

24.4.2018 0 kommenttia
Myynnin koulutuksessa opiskelevat Jukka Markkanen ja Kari Kinnunen istahtivat maaliskuisen SalesDay-tapahtuman jälkeen alas pohtimaan myynnin merkitystä ja arvostusta. Seuraan liittyivät B2B-myynnin vastuuvalmentaja Vesa Vuorinen sekä yliopettaja Pia Hautamäki.

 

Miksi ihmeessä myyntiä pitäisi ylipäätään opiskella? Eikö kuka vain osaa myydä?

JUKKA: Myynti vaatii jatkuvaa kouluttautumista. Minä haluaisin päästä esimiesasemaan sekä johtamaan myyntiä, ja haasteellisemmat työt vaativat korkeakoulututkinnon suorittamista.

PIA: Toisen asteen tutkinto ei tosiaan aina riitä, sillä Suomessa arvostetaan korkeakoulututkintoja. Toisaalta myyntiä tullaan myös opiskelemaan kun huomataan, että tarvitaan parempaa myyntiosaamista. Paras tilanne on, jos pohjalla on jotain muuta osaamista ja siihen päälle opiskellaan myyntiä.

KARI: Minä huomasin Filippiineillä yritystä johtaessani, että tarvitsen enemmän myyntiosaamista. Halusin TAMKiin, koska tiesin, että täällä saan osaamista, joka on relevanttia työelämän kannalta. Jatkossa haluan takaisin Kaakkois-Aasiaan, ja tavoitteenani on päästä IT-alalle ratkaisumyyntiin.

Mitä väliä myynnillä on? Eivätkö tuotteet ja palvelut ole pääosassa?

KARI: Myyjää voisi verrata lääkäriin, joka ottaa pulssin ja määrää oikean lääkkeen. Myyjä auttaa asiakasta kehittämään liiketoimintaansa.

PIA: Myynti on ratkaisevaa yritysten välisessä kaupankäynnissä. Se on arvon tuottamista asiakkaalle. Kun mietitään suomalaisten yritysten kasvua, ratkaisu on myynti. Myyntiosaamisessa eivät kuitenkaan riitä myyntitekniset tiedot. Pitää ymmärtää yrityksen liiketoimintaa, tarpeita ja globaalia tilannetta.

VESA: Myynti on asiakkaan auttamista. Parhaimmillaan se voi olla toimintaa, joka ei edes suoraan johda itse kauppaan. Myynnissä on onnistuttu, kun tapaamisesta jää asiakkaalle ajatus, että hänen ongelmistaan oltiin kiinnostuttu ja häntä halutaan auttaa.

 

Koulutamme sellaisia osaajia, joita yrityksissä tarvitaan.”

 

Osataanko myyntityötä arvostaa?

VESA: Kun jäin aikoinaan Nokialta työttömäksi, minulle ehdotettiin myyntiuraa. Olin työskennellyt tuotekehityksessä ja sen parissa halusin myös jatkaa. Koulutuksissa tapaan samassa tilanteessa olevia ihmisiä. Lohdutan heitä kertomalla, ettei heidän tarvitse myydä vaan oppia auttamaan – siis näkemään asiakastarve ja tarjoamaan sitä vastaava hyöty.

KARI: Myyminen on vaativaa, mutta aliarvostettua. Myynnillä on huono maine, sillä kuluttajat kohtaavat tuputtamista ja tyrkyttämistä. Omakin suhtautumiseni myyntiin on ollut kielteistä.

PIA: Meillä Suomessa ei ehkä oikein ymmärretä, mitä se myynti yritysten välillä on, ja meillä on liian vähän myynnin korkeakoulutusta. Uskon, että myynnin arvostus nousee, kun meidän opiskelijat kertovat koulutuksestaan ja näyttävät osaamisensa työelämässä.

JUKKA: Myynnin arvostusta voidaan tosiaan lisätä ammattitaitoisella myynnin koulutuksella sekä myynnin johtamisella. Myyjän on myös tehtävä itse itsensä arvokkaaksi asiakkaalle. Myynti on keskustelua ja ongelmien ratkaisua.

Mikä tekee TAMKin myynnin koulutuksesta niin erityistä?

JUKKA: Tämä on rehellisesti myynnin koulutusta. Meillä on asiantuntijoita yrityselämästä sekä tosielämän tapauksia, joita ratkomme. Lisäksi meillä on hyviä tapahtumia kuten SalesDay. Verkostoituminen on tärkeä juttu. Osaan jo verkostoitua ihan eri tavalla kuin aloittaessani.

VESA: Koulutus alkoi syksyllä 2017. Tällaista myynnin koulutusta ei ole ollut aikaisemmin, ja kehitimmekin koulutuksen ihan nollasta, aivan kuten olemme kehittäneet Y-kampuksen ja Proakatemian. Joustavuus on siksi valttimme. Kummiyritykset ovat myös erityinen juttu, ja yritämme oikeasti auttaa yrityksiä opiskelijoiden kanssa asiakasrajapinnassa.

PIA: Koulutamme sellaisia osaajia, joita yrityksissä tarvitaan. Meille on onneksi valikoitunut opiskelijoita, jotka ovat erittäin motivoituneita. Opiskelijat ovat jo kokeneita ja töissä, joten monimuoto-opiskelu ja valmentava ote sopivat kokonaisuuteen hyvin.

 

Kun mietitään suomalaisten yritysten kasvua, ratkaisu on myynti.”

 


 

Elisan aluejohtaja: ”On äärimmäisen tärkeää olla mukana koulutuksessa”

 

Elisan aluejohtaja Toni Luhti tekee tiivistä yhteistyötä TAMKin myynnin koulutuksen kanssa, sillä Elisa on yksi koulutuksen kummiyrityksistä. Luhti kertoi antoisasta yhteistyöstä TAMKissa järjestetyn SalesDay-tapahtuman jälkeen maaliskuun alussa.
 

Toni Luhti pitää yhteistyötä TAMKin myynnin koulutuksen kanssa tärkeänä.

 

– Meille on äärimmäisen tärkeää olla mukana myynnin koulutuksessa. Teknologiat kehittyvät niin nopeasti, että meidän on mahdotonta opettaa kaikkea uutta kaikille nykyisille työntekijöillemme. Yhteistyön kautta löydämme harjoittelijoita, kesätyöntekijöitä ja opinnäytetyöntekijöitä, joilla on viimeisin osaaminen ja joiden koulutukseen voimme vaikuttaa.

Luhdilla on parhaillaan omassa tiimissään TAMKista kaksi myynnin harjoittelijaa, joille on annettu tehtäväksi haastaa ja kyseenalaistaa kaikki, mitä Luhti itse ajattelee Elisan toiminnasta.

– On tärkeää saada tuoretta näkemystä myös omaan tekemiseen. Emme voi olla sokeita itsellemme, aluejohtaja tuumaa.

Opiskelijoille yritysyhteistyö näkyy myös aivan tavallisilla opintojaksoilla. Elisa tarjoaa korkeakouluille aitoja asiakastapauksia, joita opiskelijat ratkovat.

 

On tärkeää saada tuoretta näkemystä myös omaan tekemiseen. Emme voi olla sokeita itsellemme.

 

– Myyminen on haastava laji. Myyjän pitää osata kommunikoida eri sidos- ja kohderyhmille sekä hallita laajasti palvelut ja prosessit. Yrityksen tuotteet ja palvelut eivät ole minkään arvoisia, jos kukaan ei osaa myydä niitä, Luhti päättää.

 

PÄÄKUVA: Yliopettaja Pia Hautamäki, myyntiä opiskelevat Kari Kinnunen ja Jukka Markkanen sekä myynnin vastuuvalmentaja  Vesa Vuorinen.

TEKSTI: SABINA MÄKI
KUVAT: ANNA VÄTTÖ

Kommentoi