Etusivu Asiantuntija Myös digitalisaatio tarvitsee strategian

Myös digitalisaatio tarvitsee strategian

7.12.2016 0 kommenttia
Elämme digitalisaation aikakautta. Meidän on pohdittava myös korkeakouluissa, millainen organisaatio haluamme tulevaisuuden maisemassa olla.

 

Historian aikana korkeakoulut ovat panostaneet enemmän tai vähemmän oman toimintansa tieto- ja viestintätekniikkalähtöiseen kehittämiseen. Digitalisaatiota kokonaisvaltaisena ilmiönä, saati sen johtajuutta, ei kuitenkaan vielä viime vuosiin asti ole kunnolla ymmärretty tai määritelty, eikä sitä ole ilmiölähtöisesti strategisoitu.

Me TAMKissa päätimme antaa digitalisaatiolle sen vaatiman strategisen tunnustuksen ja määrittelimme pitkän aikajänteen digistrategian vuosille 2015 – 2020. Keväästä 2015 lähtien digistrategiaa on konkretisoitu kahden vuoden digistrategiakoreihin ja toimeenpantu osana organisaatiomme kehittämistyötä. Matkan varrella strategiset tavoitteet ja toimenpidekokonaisuudet ovat muokkautuneet opitun pohjalta, ja myös Tampere3-prosessi on tuonut omat syötteensä prosessiin.

Selkänojaa muutokselle vahvistettiin entisestään keväällä 2016 TAMKin päästrategian päivityksen yhteydessä, jolloin digitalisaatio nostettiin yhdeksi strategian painopisteeksi. Perustukset on siis valettu, ja tuloksiakin jo saavutettu.

Ilkka Haukijärvi
Kehittämispäällikkö, TAMK

 

Lue myös

Kommentoi